Stejně jako do popisu postupů jednotlivých misí vám nedoporučuji nahlížet ani sem. Jedná se totiž o souhrn poznatků pozbíraných při hraní State of War, na které byste časem také určitě přišli. Takže čtením tohoto obsahu se ochuzujete o pocit bezradnosti a nevědomosti, který však ke hře patří. Znalost a správné využití těchto poznatků je právě rozdílem mezi běžným a špičkovým hráčem State of War. Také věřím že vás tato invence, pokud opravdu budete s hrou tápat, odradí od nahlédnutí do cheatů nebo od samotného hraní této skvělé hry.
V průběhu hraní State of War jsem si všiml řady prvků, které jsou společné většině misí. Jedná se většinou o díry v umělé inteligenci, která je ve srovnání s mozkem člověka mizerná. V kombinaci s počáteční převahou nepřítele však umožňuje vyrovnanou herní partii.
Takže zde je několik slibovaných tipů, které vám jistě pomůžou zejména při prvních krocích se State of War. Jednotlivé tipy jsem očísloval, abych se na ně mohl odkazovat z jiných stránek (například z popisu postupů jednotlivých misí).
1. Rychlost a dostřel jednotek
Je dobré věnovat pozornost rychosti a dostřelu jednotek, popřípadě věží.
Jednoduše řečeno, čím je jednotka těžší, tím je pomalejší. Výjimkou je NAB, který je pro své účely poměrně rychlý (nepočítám-li konvojové mise).
Důležitější než rychlost je dostřel jednotek. Je například velmi užitečné vědět, jak zničit nepřátelsou věž bez jediné škody na vlastní straně. K ničení věží a vzdálených cílů jsou samozřejmě primárně určeny artilerie. Ale ve hře je více důležitých aspektů, kterým je dobré věnovat pozornost.
2. PVT bez úkolu
Tak toto je hláška, které byste se měli v celém průběhu hraní vyvarovat. Vaše PVT musí být neustále v akci. Přestože existují mise, kdy PVT není až tolik potřeba, většinou je pro něj práce až moc. Nezapomínejte, že některým budovám lze zvýšit produkci právě a jen PVTčkem. Hned na začátku mise je potřeba vědět, které budovy to jsou, abyste je mohli vylepšit co nejdříve. PVT také umožňuje opravovat věže (šetří kredity) a budovy (šetří čas při opětovném znovudobývání), ale také dokáže ničit nepřátelské objekty. Ve hře jednoho hráče však využijete zejména ničení věží, jelikož při odčerpávání budov počítač okamžitě postaví kolem budovy protivzdušné věže.
3. Protivzdušná obrana před PVT
Aktivita nepřátelského PVT by měla být vaším vzorem. Ne však jeho inteligence, počítač posílá PVT i do předem prohraných bitev, čehož my můžeme využít:
a) Nemá příliš smysl stavět k budově méně jak tři věže. Samotné 2 věže se PVT neubrání a ani tři věže několikanásobným útokům PVTčka nebudou vzdorovat dlouho. Teprve 5 věží je dostatečný počet věží pro kvalitní ochranu budovy před PVT. Pět věží ale znamená 2000 kreditů. Většinou je potřeba takto ochránit více míst na mapě, a vezmete-li navíc v potaz, že stejně velkou částku je potřeba vynaložit na věže bránící útoky pozemních jednotek, uvědomíte si, jak moc vám může výstavba věží sáhnout do kapsy. Pokud je však vaše kapsa těměř prázdná (zejména na počátku většiny misí), musíte s jejím obsahem umět dobře naložit.
b) Nemáte-li dostatek protivzdušných věží kolem budovy (ani peněz), je velmi užitečné podpořit je vaším PVT. Nejenže po sobě budou PVT střílet, vaše PVT může také opravovat poškozené věže.
c) K budovám tedy nestavějte naráz méně jak tři věže. Pokud však nastane kritická situace (například budově již zchází příliš málo energie) je dobré sem postavit jedinou věž, ale až poté, co PVT začne danou budovu čerpat. Pak se PVT nechá klidně sestřelit. Při následujícím útoku už však pravděpodobně pujde zničit věž, proto je dobré poslat nad věž vlastní PVT, což neumožní přístup nepřátelského PVT k věži.
d) Pochopitelně není potřeba chránit protivzdušnými věžemi každou budovu, ale jen místa odkud přilétá nepřátelské PVT (tedy směrem k velitelství), protože PVT se nijak nesnaží obletět vaši obranu.
e) V některých misích lze otravné PVT "umrtvit" (například v Japonsku) tak, že si nepřátelským PVTčkem necháte dobýt budovu, kterou lze vylepšit, a vždy ji stihnete znovudobýt dříve, než ji PVT stihne vylepšit.
4. Protivzdušná obrana před nálety
Nepřítel naštěstí nevysílá žádné letecké síly na budovy. V nebezpečí jsou pouze věže a jednotky, pokud se ve větší koncentraci nachází na určitém území.
a) Otázkou je, jaké území mám na mysli. Ve většině případů to je horní polovina mapy. Ne však vždy (V Rusku je to snad celá mapa).
b) Letouny vždy letí vodorovně, a to od kraje, který je blíž jeho cílu (kromě výsadků, které letí vždy zprava doleva).
c) Jelikož protivzdušné věže, útočí primárně na letecké jednotky (ne na PVT), ani 5 věží u budovy nemusí stačit.
d) "Kobercový" bombardér nelze narozdíl od trojana příliš snadno sestřelit, takže na jeho obranu je také potřeba více věží. Tyto věže však není dobré stavět ve vodorovné řadě, jelikož to naprosto vyhovuje jeho likvidačním prostředkům.
e) Někdy je dobré stavět protivzdušné věže přímo podél postranních okrajů, čímž přes dané území zaručíte bezpečný průjezd jednotek.
5. Výstavba nepřátelských věží
Nepřítel nepostaví obranné věže kolem budovy, pokud ji budete ničit z dostatečné vzdálenosti. Jakmile se však k budově alespoň jedním tankem přiblížíte, budete mít co do činění s dvojicí obranných věží.
6. Řetězy věží
Máte-li dostatek kreditů, můžete útočit i věžemi. Pro útok na vzdálenější cíle (zejména budovy) od vaší základny je potřeba vytvořit "řetězec" nejlevnějších věží, na jehož konci budou právě těžké věže. Jednu z misí lze díky tomuto postupu dokončit během minuty.
7. Posílání slabých tanků před věže
Pokud budete posílat slabé nebo nepotřebné tanky (popřípadě stavět slabé věže) před své obranné věže, útočící jednotky budou primárně střílet právě do tanků, čímž výrazně zvýšíte životnost věží a ušetříte tak mnoho kreditů. Výstavbě vlastních obranných věží je třeba věnovat zvláštní pozornost a stavět je tak, aby byly maximálně efektivní (což terén nemusí vždy umožnit).
8. Výhoda útoku ze severu
Nevím proč, ale jednotky útočící ze severu dostřelí dál než jednotky útočící z jihu. Toho se dá využít například při dobývání rotačních kulometů kodiaky (Texas, Čína, Írán...). Takže pokud máte na výběr snažte se na věže útočit ze severnější strany.
9. Význam budov
Dobrý stratég si celou mapu pořádně prohlédne a vyhledá důležité strategické body. Ty jsou většinou v podobě budov nepřítele. Pochopitelně, když dobyjete nepřátelskou továrnu, protihráč nebude moci vyrábět dané tanky. Ale jsou i jiné budovy (elektrárny, zlaté doly), které hráči většinou podceňují. Dobytím elektrárny snížíte produkci nepřítele a výhoda se tak může postupně přelít na vaši stranu. S tím také souvisí odhadování počtu kreditů nepřítele. Pokud nemá dost zlatých dolů, je pravděpodobné, že se může brzy dostat na mizinu, což podstatně zjednoduší dobývání jeho budov.
10. Vynucený útok
Všechny prostředky primárně útočí na jednotky, sekundárně na věže a budovy jsou až na třetím pořadí. Při dobývání nepřátelského území však může být výhodnější útočit primárně na věže, nebo dokonce přímo na budovy. To lze uskutečnit přidržením klávesy Ctrl nebo Alt při klikání na cíl útoku.
11. Nezaspat začátek mise
Jak už bylo jednou řečeno, hned od začátku musíte být aktivní. Čím kratší doba uběhla od začátku mise, tím dražší je vaše nečinnost v daném okamžiku. Důkazem může být fakt, že poslední mise, Írán, lze dokončit s patnáctiminutovou rezervou. Pokud však první minutu hry neuděláte nic, pravděpodobně už nestihnete misi dohrát. Takže 1 minuta na začátku znamená asi 15-20 minut na konci. :-)
12. Problémy s robotama
Některým hráčům dělají roboti problém. Proto je důležité si uvědomit, že robota vyberete kliknutím na místo, kde robot stojí (tedy na nohy), nikoliv za hlavu, která k tomu opticky svádí. A také je potřeba jednotlivé druhy mezi sebou rozpoznat. To je pak zděšení, když nevědomky pošlete do útoku proti věžím skupinku protivzdušných robotů (mstitelů). Proto si pořádně prohlédněte a zapamatujte vzhled a charakteristické prvky jednotlivých robotů tady.
13. Nepřátelské stíhačky (a bombardéry)
Pokud si šikovně rozmístíte své jednotky (případně věže), nepřítel bude vysílat letecké útoky trochu nemotorně (do prázdných míst mezi jednotkami a věžemi).
14. Útoky provádějte co nejefektivněji
Spíše než jednotlivě je vhodné útočit ve skupince organizovaným způsobem - například jednotky je dobré formovat do řady, případně můžete protivníka obléhat z více stran, je-li to možné.